E 767 / Pau |
Dénombrement de la baronnie de Mareuil (1545).
Remarque préliminaire
Photos Claude R. :
cliché n° 1 :
cliché n° 2 :
cliché n° 3 :
cliché n° 4 :
cliché n° 5 :
et au dos :
Sachent tous qu'il appartiendra que ……, Nicolas d'Angeou, conte de Sainct-Fargeau, baron de Mezieres, de Mareilh et Villebois, seigneur de Bourzac, Vibrac, Angeac-Charente, Sainct-Maurice, Charny, Thuré et Senesché, et gentilhomme ordinaire de la chambre de Monsieur le Daulphin, avons et tenons et advohons tenir de tres hault et exelant prince le Roy de Navarre, conte du conté de Perigort, à cause de sond. compté à houmaige lige et serment de feaulté à faire à muance de seigneur, sans aultre charge ne debvoir, touttes et chascunes les choses que s'ensuyvent.
C'est assavoir nostre chasteau, barronnie, chastellenye, terre et seigneurie dudict Mareilh, avecques noz fiefz et reffiefz, nobles et non nobles, estant en et au dedans nostre dicte chastellenie et barronnie cy dessus confronté, ou ailheurs à cause d'icelle ; et se confronte d'une part au lieu appellé le Pas des Charettes sur la riviere de Nizonne, icelle comprenant, et dessandant contrebas vers la Rochebeaucourt, layssant lad. barronnye de Mareulh sur main gaulche ; et suyvant lad. riviere contrebas jusques au lieu appellé le Pas de Fontaines ; et illec, layssant lad. riviere de Nyzonne sur main dextre et retournant sur main gaulche le long du chemin par lequel on va dud. Pas de Fontaines à la Tour-Blanche ; et continuant icelluy dict chemin vers lad. Tour-Blanche jusques au ruysseau qui dessend du molin des dames de Fontaines vers lad. riviere de Nyzonne, et icelluy comprenant ; et suyvant led. ruysseau vers Fontaines jusques à ung petit ruisseau qui part de la Font-Ryault ; et suyvant icelluy dict ruisseau jusques à ladicte Fontaine, et layssant icelled. Fontayne sur main dextre ; et prenant ung terier, icelluy suyvant jusques à ung grand noyer forchu appartenant à Guilhou Goureau ; et d'illec traverssant ung jardrin des heirs à feu Helies Colomb jusques à ung coing d'ung aultre jardrin où il soulloyt avoir une croix de boys [1º] qui est tenant au vieux cimitiere du bourg de Fontaines ; et d'illec, suivant une murailhe jusques au chemin par lequel on va de Fontaines à Goutz ; et continuant icelluy dict chemin d’envers led. Goutz jusques à ung carrefour où la divise faict retour sur main gaulche ; suyvant tousiours icelluy dict chemin vers led. Goutz et layssant ladicte chastellenie de Bourzac sur main dextre jusques au carrefour appellé de Main-Morte ; et d'icelluy dict carrefour tirant le long dud. chemin vers led. Goutz jusques à une borne plantée au lieu appellé Les Combettes, où la divise faict retour sur main dextre ; tirant le long d'ung seilhon ou sentier vers la riviere de Main-Morte, layssant tousiours lad. chastellenie de Bourzac sur main dextre ; et suyvant lad. riviere de Main-Morte le long d'une petitte noue d'ung cousté d’envers Bourzac par les terres labourables ; suyvant tousiours lad. noue jusques au grand ruysseau qui dessand du molin de Vigeyrault et va au molin de Pudault où la divise faict retour sur main gaulche.
Et suyvant icelluyd. ruysseau contremont vers led. molin de Vigeyrault et layssant la chastellenie de Gressignac sur main dextre et aboutissant aud. ruisseau ; et d'icelluy dict molin de Vigeyrault suyvant tousiours led. ruisseau jusques au molin de Soulet ; et d'icelluyd. molin de Soulet suyvant led. ruysseau jusques au molin de Pepy ; et d'icelluy dict molin de Pepy suyvant le dict ruysseau jusques au molin du Guo ; et d'icelluy molin du Guo suyvant led. ruisseau jusques au molin de Grenoilhies ; et d'icelluyd. molin de Grenoilhies suivant le dict ruysseau jusques au molin de l'Estang des Faures, layssant les chastellenies de Grezignac & Tour-Blanche sur main dextre, icelluy dict ruysseau faisant divise desd. chastellenies de Grezignac et Tour-Blanche et lad. barronnye de Mareulh.
Et d'icelluy dict molin des Faures suyvant ledict ruysseau jusques au molin d'Yssac ; et dudict molin d'Issac suyvant tousiours led. [2] ruysseau en comprenant la moictié de l'estang et faisant divise entre lad. barronnye de Mareilh et la Tour-Blanche.
Et suyvant icelluyd. ruysseau envers Roussignol jusques auprès du puys de Rossignol envyron de vingt ou trente brasses et jusques à la jurisdiction dud. Rossignol, où la divise faict retour sur main gaulche en une petitte combe et terier ; et suyvant icelluy dict terier & combe jusques au chemin par lequel on va de Goutz à Rossignol où la divise faict retour sur main dextre ; et continuant icelluy dict chemin vers Rossignol et jusques au bourg dud. Rossignol ; et d'icelluy dict chemin vers Lagulhac jusques à ung fossé où la divise faict retour sur main gaulche, led. chemin faisant divise entre les habitants du village de Leycousseys et du village de Jouvelle et de lad. barronnye de Mareulh et jurisdiction de Lagulhac, layssant lad. jurisdiction de Lagulhac sur main dextre ; continuant icelluyd. chemin jusques au grand chemin, sive pousge, par lequel on va de Bourdeaulx à Limoges, où la divise faict retour sur main gaulche ; suyvant icelluy dict chemin et pousge, icelle comprenant, et continuant jusques au village des Potances, layssant lad. jurisdiction de Lagulhat sur main dextre.
Et du dict village des Potences suyvant tousiours led. grand chemin et pousge, icelle comprenant, vers et jusques au village de Pontarnault, lad. pousge faisant divise entre lad. barronnye de Mareulh et la barronnye de Bourdeilhe ; et dud. village de Pontarnault suyvant tousiours le dict grand chemin et pousge jusques au lieu appellé Les Trois Pierres, layssant le dict village de Pontarnault en la dicte barronnye de Mareulh et la dicte barronnye de Bourdeilhe à main dextre.
Et desdictes Trois Pierres où la divise illec faict retour sur main gaulche et suyvant le grand chemin public par lequel on va de Sainct-Perdoux-la-Riviere à Mareulh & au bourg & paroisse des Granges, layssant la chastellenye de Bernardieres sur main dextre ; et continuant icelluy dict chemin vers les Granges jusques à ung [2º] carrefour de chemins, l'ung allant de Mareulh à Sainct-Sulpice, layssant lad. jurisdiction de Sainct-Sulpice sur main dextre ; et continuant tousiours icelluy dict chemin vers les dictz Mareulh, Granges et Pont d'Ambelle jusques à une borne plantée au milieu dud. chemin près et joignant le chemin par lequel on va dud. Marueilh au repayre de la Vergne, où la divise faict retour sur main dextre ; et suyvant led. chemin par lequel on va dud. Marueilh vers la Vergne jusques au ruysseau de La Font, où la divise faict retour sur main gaulche ; et suyvant icelluy dict ruisseau jusques au fleuve de Nizonne, layssant tousiours la terre de Sainct-Sulpice sur main dextre.
Et icelluy dict fleuve de Nizonne suyvant & continuant jusques à la planche qui est au bout de l'estang du repayre d'Aulcort, au droict d'ung cluzeau qui est en le rochier pres dud. estang, où la divise faict retour sur main dextre ; suivant et continuant ung ruisseau et fossé faisant divise entre lad. barronnye et la jurisdiction des Combes, barronnye demeurant sur main gaulche ; et tousiours continuant icelluy dict ruysseau et fossé jusques au lieu appellé Le Pas-de-la-Chabrolle, joignant à la terre de Connezac.
Et dudict lieu du Pas-de-la-Chabrolle, suyvant le long d'une combe montant contremont jusques au lieu appellé la Font-de-Donzac, layssant tousiours ladicte jurisdiction de Connezac sur main dextre, le fil de ladicte combe faisant divise entre lad. barronnye et jurisdiction de Connezac jusques à lad. Font-de-Donzac ; suyvant le long d'ung terier ou sentier tirant contremont jusques au dessus du village de Donzac quarante brasses ou environ et jusques à ung vieulx terier où il y a une borne plantée, où la divise faict retour sur main dextre, suyvant ung sentier ; et continuant icelluy dict sentier vers le Lac-Plat jusques à ung terier où la divise faict retour sur main dextre ; et continuant icelluy terier jusques à la terre du Viradis, où la divise faict retour sur main dextre ; et suyvant icelluy dict terier jusques au bois de [3] Pinsonnieras, où la divise faict retour sur main gaulche ; et suyvant icelluy dict terier jusques au bois de Clinmiche, où la divise faict retour sur main dextre ; et suyvant ledict bois de Clinmiche et Pinsonnieras et allant entre deux jusques à une borne et près de la coulx du village de Clinmiche ; et de lad. borne tirant droict à une grosse pierre ou roche qui est posée dans une terre labourée appellée la terre de Clinmiche ; et de lad. pierre, dessandant contrebas jusques à ung terier près l'estang de Connezac, faisant divise entre lad. barronnye et la jurisdiction de Connezac, où la divise faict retour sur main gaulche ; et suyvant icelluy dict terier envers Font-Boulhaut et jusques à lad. font ; et d'icelled. Font-Boulhaut, tirant contremont le long d'ung terier et haye jusques au carreffour qui est près du Lac-Sallé, où la divise faict retour sur main gaulche ; et prenant le chemin par lequel l'on va des Combes à Haulte-Faye et continuant icelluy dict chemin jusques au Lac-Plat ; et continuant tousiours led. chemin vers Haulte-Faye jusques aux carreffours des chemins dud. Haulte-Faye et au chemin que part de Javerlhat et va vers Mareulh, où la divise faict retour sur main gaulche, layssant lad. jurisdiction de Connezac sur main dextre.
Et suyvant icelluy dict chemin de Javerlhac envers Mareulh jusques au chemin par lequel on va de Mareulh à Faye-Marteau, où la divise faict retour sur main dextre ; suyvant icelluy dict chemin envers Faye-Marteau jusques à ung fossé où la divise faict retour sur main gaulche ; tirant le long dud. fossé et ruat jusques à la Font-de-Broulhiac, ledict fossé faisant divise entre lad. barronnye et jurisdiction de Javerlhac, layssant lad. jurisdiction de Javerlhac sur main dextre ; et de lad. Font-de-Broulhac, tirant le long d'ung chemin par lequel on va de Mareulh et Haulte-Faye, où la divise faict retour sur main dextre ; et continuant icelluy dict chemin vers Haulte-Faye, ledict chemin faisant tousiours divise de lad. barronnye & jurisdiction de Javerlhac.
Et icelluy dict chemin continuant jusques au grand chemin public par lequel on va de Charras à Nontron, appellé le Chemin-Feron [3º] faisant divise entre lad. barronnye de Mareulh et la barronnye de Marton, où la divise faict retour sur main gaulche.
Et continuant icelluy dict Chemin-Feron vers Charras jusques à ung terier où la divise faict retour sur main gaulche, ledict terier faisant divise entre ladicte barronnye et jurisdiction de Charras ; et continuant icelluyd. terier contremont jusques au lieu appellé La Lande, où la divise faict retour sur main dextre, où y a ung terier ; icelluy dict terier continuant envers le lieu appellé Le Grand Lac, icelluy dict terier faisant divise entre lad. barronnye de Mareilh et jurisdiction de Charras ; et icelluy dict terier continuant jusques au Grand Lac, en lequel et au milieu d'icelluy dict Lac y a une borne plantée ; et d'icelluy dict Lac continuant tousiours ledict terier jusques au grand chemin par lequel on va de Mareulh à Marton, où y a une borne plantée ; et d'icelled. borne tirant droict au Lac des Granges, dans lequel y a une boyne plantée ; et d'icelled. boyne plantée et Lac des Granges tirant droict au Jarric Boynat, où la divise faict retour sur main gaulche ; et d'icelluy dict Jarric Boynat suyvant le grand chemin par lequel on va de Marton à Mareulh ; et d’icelluy dict chemin continuant envers Marueilh jusques à une borne plantée sur ledict chemin, où la divise faict retour sur main dextre ; et d'icelled. borne tirant contrebas le long d'ung terier jusques au chemin par lequel on va des Granges au Cluzeau ; traverssant ledict chemin et reprenant ledict terier tirant droict contremont ; et continuant ledict terier jusques au fleuve de Nizonne Vieilhe au lieu appellé Le Pas des Charettes.
Avecques les bourgs et parroisses qui sont encloses au dedans ladicte barronnye et chastellenye : premierement la parroisse de Sainct-Theodore de la Rochebeaucourt, Argentine, Bournet, Fontaines, Goutz, Soullet, Sainct-Perdoux, Vieulx-Mareilh, Montsec, Pontarnault, Beaussac, Les Granges, Saincte-Croix, Sainct-Priest et Mareulh, avecques touttes & chascunes ses appartenances, appandances & deppandances [4] quelzconques en tout droict de justice, jurisdiction haulte, moyenne et basse, mere & mixte et impere, et tout ce qui en deppand: seelz aux contractz, droict de bannage, espavves, guet, biens (communaux), coustumes, droictz, cens, rantes, debvoirs quelzconques, forestz, boys, bourages, estangs, eaux, pescheries, deffances d'icelles, prairies, dixmairies, agrieres, terages, peageries, molins, fours, fuyes, guarennes, teres labourables et aultres teres homme couchans et levans, et tout ce que touttes personnes nobles & non nobles tiennent de nous noblement et à roture tant à cause de nostred. chasteau, barronnye et chastellenye, tere & seigneurie dudict Mareulh et appandances d'icelle que aultrement d'en…ement.
Item nous Nicolas d'Anjou, conte susdict, avons et tenons et confessons avoir et tenir dud. tres hault et exellant prince le Roy de Navarre, conte du compté de Perigort, à cause de sondict compté, soubz ledict hommage lige et serement de feaulté à faire à muance de seigneur sans aultre charge ne debvoir, le chasteau, chastellenie, tere et seigneurie de Bernardieres, en comprenant les paroisses desd. Champeaux, Chappelle-Pommier, Sainct-Sulpice, Lussac, Font-Troubade, avecques touttes & chascunes leurs appartenances, appandances & deppandances quelzconques en tout droict de justice, jurisdiction haulte et moyenne & basse, mere, mixte et impere, et tout ce qui en deppend : seelz aux contractz, droict de bannage, espavves, guet, biens (communaux), coustumes, droictz, cens, rantes, debvoirs quelzconques, forestz, boys, vourages, estangs, eaulx, pescheries, deffances d'icelles, prairies, dixmairies, agrieres, terages, peageries, molins, fours, fuyes, guarennes, teres labourables et aultres teres homme couchans et levans, et tout ce que touttes personnes nobles tiennent noblement et à roture tant à cause de nostred. chasteau, barronnye, tere et seigneurie de Mareulh que Bernardieres, deppandances d'icelles, que aultrement d’en……ement.
Et se confronte lad. chastellenye, terre et seigneurie de Bernardieres, parroisses de Champeaux, Chappelle-Pommier, Sainct-Sulpice, Lussac & Font-Troubade, [4º] d'une part et au chemin par lequel l'on va de Mareulh à Sainct-Perdoux- la-Riviere et à la chastellenye, terre & seigneurie de Nontron d'aultre part, et à la terre et chastellenye de Javerlhac et à lad. barronnye, terre & chastellenye de Marueilh d'aultre part.
Et touttes et chacunes les choses susd. confrontées & designées, nous, d'Anjou, conte susd., confessons et advohons tenir et avoir tenu, tant nous que nos predecesseurs, seigneurs et barons dudict Mareulh, de mond. tres hault et exellant prince le Roy de Navarre, conte dudict compté de Perigort, à cause de sond. compté de Perigort, soubz les hommage lige & serement de feaulté à faire à muance de seigneur sans aultre charge ne debvoir, comme dict est ; suppliant et requerant led. tres hault et exellant prince que sy aultre chose nous avons mis ou obvié de mettre plus ou moins soubz la foy et hommage dessusd. et puisse venir à sa noption, luy plaise de sa grace le nous reveler ou faire reveler. Et protestaons que, sy tost que sera venu à nostre notice & cognoissance, sy plus y a, nous l'employerons ou ferons employer, et sy moingt, diminuerons, osterons, corrigerons, modiffierons et fairons tout ce qu'il appartiendra de faire par raison.
En tesmoing desquelles choses nous, Nicolas d'Aniou, avons bailhé ce presant adveu & denombrement marché de nostre main et faict signer à nostre requeste du notaire cy dessoubz escript et faict sceller des seaux de nostred. barronnye (et avec le guarde des seaulz de lad. baronnie) de Maruelh. A la requeste dudict hault & puissant seigneur, conte et baron dud. Marueilh et fealle rellation du notaire juré de la court du seaux, qui a faire les choses susdictes a esté presant, le scel auctenticque à ces presantes avons micz et apposé en tesmoingt de veritté. Donné et faict au chasteau de Marueilh le vingtiesme de mars l'an mil cinq cens quarante cinq, en presance de Jehan de Lyvens, escuyer, seigneur des Deffens (*), et François Le Noir, escuyer, sieur de La Riviere, tesmoingtz cogneus. Ainsin signé en l'orriginal des presantes : N. d'Anjou, et plus [5] bas : Par commandement dudict seigneur et à sa requeste, Gratrau, notaire.[…]
(*) Jean de Livenne, “maistre d’hosted dud. seigneur de Mareuil” (AD Char. E.77, 1544).